Witte zwanen, zwarte zwanen wiegaat er mee naar Engelland varen Engelland is gesloten De sleutel is gebroken.Is er dan geen timmerman die de sleutel maken kan?
Vroeger werd wel het lied gezongen “Witte zwanen, zwarte zwanen wie
gaat er mee naar Engelland varen Engelland is gesloten De sleutel is gebroken.
Is er dan geen timmerman die de sleutel maken kan?
Laat doorgaan, laat doorgaan wie achter is moet voorgaan.” Kent u dit liedje (nog)?
Het werd op straat gespeeld. Ze liepen dan in een hele sliert, twee aan twee. Als men
het hele liedje gezongen had gingen de armen omhoog en maakte men zo een boog.
En wie achteraan liep, ging gebukt onder de boog door
en mocht vooraan gaan staan en bepaalde de route hoe men verder moesten lopen,
soms rechtdoor of ineens omdraaien, alles mocht. Kennen we ook de diepe betekenis
van dit lied? Het gaat over lijden en sterven van Jezus. De witte zwanen vertellen
over de geboorte. En waarom zwanen? Zij staan symbool voor zuiverheid, liefde en
trouw. En wil Jezus niet dat wij zo leven? En de zwarte zwanen? Zij vertegenwoordigen
de dood, het einde van ons leven hier op aarde. We zongen vroeger: wie gaat
er mee naar Engeland varen, maar in het oorspronkelijke lied uit de 18e eeuw staat:
‘wie gaat er mee naar Engelenland varen?’ Daar wordt de hemel mee bedoeld. Maar
door onze zonde is de hemel gesloten. We kunnen er niet uit onszelf naar toe gaan.
Bovendien: de sleutel is gebroken. En dan komt de grote vraag waar het om draait:
is er dan geen timmerman die de sleutel maken kan? Is het niet vreemd dat een
timmerman een slot moest maken, maar wij allen hebben Jezus, de zoon van Jozef
de timmerman nodig. Die alleen kan de sleutel maken: Jezus heeft aan het kruis voor
onze zonden geboet. Hij heeft door te lijden en te sterven aan het kruis de hemel
voor ons weer geopend. En van Hem komt ook de uitnodiging: wie gaat er met Mij
mee? Sluit u zich aan bij de rij, dan achter aansluiten, zo hoort dat. Maar als het lied
gezongen wordt en de handen omhoog gaan mag u er onder doorlopen. Want zullen
niet vele laatsten de eersten zijn? We zingen: laat doorgaan, laat doorgaan, wie
achter is mag voorgaan. Zo diep kan een eenvoudig kinderliedje zijn. Jezus heeft ook
gezegd “Ik ben de deur,” die toegang geeft tot het Rijk van God. Hij zoekt ook ons.
Een aantal jaren geleden, werd ergens in Engeland een schilderij onthuld. Hierop
stond Jezus afgebeeld, die voor een huis stond en op de deur klopte. De mensen die
het schilderij zagen, vonden het heel mooi. Toen merkte een aandachtige toeschouwer
iets bijzonders op. Hij ging naar de kunstenaar die het schilderij gemaakt had en
zei: ‘Ik vind het een mooi schilderij, maar U bent iets vergeten. De deur waar Jezus
op klopt heeft geen klink. Hoe kan Jezus dan naar binnen gaan ?’ De kunstenaar
antwoordde: ‘Die deur is de deur van ons hart. Ze kan alleen van binnenuit open
gemaakt worden!
Pastor Hans de Vries