Opening tentoonstelling Religie Nu

Eddy Seesing vertelde boeiend over het ontstaan van de serie. Het oorspronkelijke idee, de verandering, keuzes, het maken van de foto’s,..

 

Door de verlichting bij de foto’s aan te doen, opende pastor G. Noordink de tentoonstelling.

Voorgangers in 66 variaties

Zeven jaar werkte de Rotterdamse fotograaf/ mediakunstenaar Eddy Seesing aan het project, dat niet minder beoogde dan alle geloofsgemeenschappen in Nederland te representeren. Alle? Alle!! Ze staan allemaal in het boek Religie Nu en zijn te zien in

de grote tentoonstelling:

RELIGIE NU

van 19 mei tot en met 9 juni

in de katholieke kerk van Heino

Canadastraat 26

 

Openingstijden tentoonstelling :

Eerste en Tweede Pinksterdag, 20 en 21 mei

zaterdag en zondag 26 en 27 mei, 2 en 3 juni, 9 en 10 juni

telkens van 14.00 uur tot 16.00 uur

meer foto’s van de opening

Joden, christenen, moslims, hindoes, boeddhisten, druïdes, vrijmetselaars  – om er maar enkele te noemen – en de talrijke, strenge en liberale, stromingen waarin zij het geloof belijden in God, Allah, Jahweh of het anderszins Hogere. In het nu eens kleurrijke, dan weer uiterst sobere decor van hun gebedshuis of -plek: de predikant van de Hersteld Hervormde Kerk in Voorschoten, op zijn rijkelijk met schrootjes betimmerde kansel. De druïde in zijn steenkring in Lochem, in het open veld. De Rotterdamse hindoes die een offer brengen op het met bloemen versierde altaar. In even gedetailleerde als onopgesmukte foto’s, gemaakt met een technische camera (met grootformaat negatief), toont Seesing hen. Vaak in diepe ernst. Soms in vrolijke vervoering. Dansend, predikend, biddend, offerend. Altijd in opperste concentratie. Ver verwijderd van het alledaagse. Zo lijkt het althans. De schijn bedriegt, een heel klein beetje. Want de taferelen zijn enigszins geregisseerd. Seesing vroeg de voorgangers ten behoeve van het beeld een religieus ritueel te ‘acteren’. Het tijdrovende instellen van de camera, de prominente positie van de fotograaf vlak bij de voorganger enerzijds en de onverstoorbare wetmatigheden van de eigenlijke eredienst anderzijds zouden elkaar maar in de weg zitten. Voor het fotografisch resultaat maakt het geen verschil. De tableaux vivants, zoals Seesing de foto’s noemt, tonen voorgangers die hun rol met volle overtuiging én overtuigend vervullen, gewend als zij dikwijls zijn met enig theatraal vertoon te fungeren als intermediair tussen volgelingen en het hogere.

Fotograaf Eddy Seesing legde alle geloofsgemeenschappen in Nederland vast in Religie Nu. De lezer ziet ze dansend, predikend, biddend, offerend.

Ver verwijderd van het alledaagse.

De 66 foto’s waarin het geloof en de spiritualiteit in Nederland zijn samengebracht,  herbergen een schat aan nederig stemmende verscheidenheid. Zó veel rituelen waarvan je niets weet, zo veel religieuze attributen die je niet bij naam weet te noemen. Altaren met laatjes en schalen, kandelaars en wierookvaatjes, afbeeldingen van heiligen en symbolen – bezielde, belangrijke voorwerpen voor de gelovige, die ook de ongelovige nieuwsgierig maken naar hun betekenis. De verschillen op de foto’s zijn, uiteraard, groot, maar er zijn ook veel overeenkomsten. De bescheiden onderkomens van de meeste gebedshuizen bijvoorbeeld; het cliché van roomse pracht en praal is ver te zoeken. De dienst wordt veelal in eenvoudige zaaltjes beleden.